למה שמן קוקוס יכול להאיץ את חילוף החומרים שלכם

תדמיינו לעצמכם לרגע שאתם לא יושבים במשרד או בבית שלכם, אלא נמצאים בהוואי והולכים לאורך החופים של אווהו. יש הרבה שמש וכיף מסביב ואתם ביחד עם אנשים אחרים משתזפים, שוחים, גולשים ומשיטים. ואז בזמן שאתם מהרהרים במקום, אתם פתאום מבינים שאתם יכולים להבדיל בין המקומיים לבין התיירים. עם הבריאות והשפע שלהם באנרגיה, המקומיים נראים פשוט במצב בריאותי טוב יותר מהתיירים! ואפילו למרות שאתם מנסים למצוא מאוד למצוא מקומי אחד שסובל משיעול, נזלת או כאב ראש, אתם לא מצליחים למצוא.
ואתם פתאום תוהים לגבי הגילוי הזה ואתם מתקשרים להבין מה הסוד לכך יכול להיות. האם זה יכול שזה משך הזמן הארוך שהם חשופים לשמש? או שהחיים ללא הלחץ שהם חיים? השכיחות של המלח באוויר? הדברים הללו אולי משחקים תפקיד, אבל הסוד האמיתי נמצא בתוך הזרע הגדול בעולם.
קוקוס: תחנת כוח מזינה
השימוש בקוקוס בקרב המלזים והפולינזים הוא כמעט עתיק כמו התרבות עצמה. הרבה אנשים ממעיטים בערכם של חשיבותם של הקוקוסים. זו טעות. קוקוסים ידועים בכך שהם מכילים כמעט את כל החומרים המזינים הנחוצים שהגוף צריך, כגון מגנזיום, זרחן, מנגן, סידן ואשלגן. אלו הם רק חלק מהמינרלים הרבים שניתן למצוא בתוך הקוקוס. חומרים מזינים נוספים כוללים את ויטמין סי וויטמין בי2. הקוקוס מכיל את כל החומרים התזונתיים הללו והרבה יותר. עם זאת, שמן הקוקוס אשר נגזר מהפרי מורכב מעד כ 90% משומן רווי וזה מעמיד את הדיון החשוב על השומנים הרוויים.
המחלוקת בנוגע לשומן הרווי
שמן הקוקוס מופק מחלק היבש של הקוקוס. הוא גם מקור לשומן רווי המבוסס על צמחים, הרופאים והתזונאים אמרו להימנע מהשומן הזה כמו מגיפה. הרבה מאותם הפחדים הם חסרי בסיס. למרות שזה נכון ש 90% מפרי הקוקוס מכיל שומן רווי, 45% מהתוכן שלו הוא למעשה חומצה לורית – חומצת שומן שהגוף יכול להמיר אותה למונולרין. המונולרין הוא התרכובת המצויה בתוך חלב האם אשר מחזק את המערכת החיסונית של התינוק. הוא גם יעיל בשיפור הצמיחה הבריאה של העצמות והמוח.
אלו הם פרטים אשר האנשים אשר מתנגדים מתעלמים מהם ומעבירים ביקורת על התכולה הגבוהה של השומן הרווי. הסכנות הנמצאות באכילת שומן רווי הנמצא בבעלי חיים הועלה עם הדיאטה לא טבעית של תירס וסויה הן ידועות היטב. עם זאת, שמן קוקוס עשוי מסוג אחר של שומן הידוע כ"שרשרת חומצות שומן בינוניות" (MCT). ה MCT מתעכלים מאוד בקלות בתוך הגוף ולכן השומנים הללו עוברים תהליך מהיר של חילוף חומרים והופכים מאוד מהר לאנרגיה.
הדרך שבה ה MCT משמשים את הגוף משתנה בהתאם לשימושים של השומנים האחרים. כאשר אנחנו אוכלים שומן, הרבה ממנו נשאר בתוך התאים של הגוף. בניגוד לשומן הרגיל, ה MCT נשלחים לכבד ושם הם מומרים לתוך אנרגיה. הנקניק או החביתה שאכלתם סביר להניח שיושבת בתוך התאים שלכם וממתינה להישרף או לאחסן כשומן למועד מאוחר יותר. עם זאת, השמן הטרופי מועבר ישירות אל הכבד ושם הוא נכנס לעבוד שמסייעת לכם לקום והתחיל את היום.

 

עוד מאותם היתרונות
בואו נדון על חלק מאותם יתרונות של השמן הנפלא הזה. נראה שהקוקוס יעיל בתפקידים הבאים:
• נגד דלקות
• מוריד חום
• נגד פטריות
• נגד חיידקים
במהלך מחקר בפרמקולוגיה, התגלה שניתן לטפל עכברים הסובלים מדלקת באמצעות שימון של שמן קוקוס בתולי. המחקר גם חשף שעכברים אשר סבלו מכאב אשר נגרם על ידי היפתרמיה היו מסוגלים למצוא מעט הקלה מהחום והכאב באמצעות השמן הזה. החוקרים סיכמו את זה כך: "התוצאות מצביעות על המאפיינים של שמן הקוקוס הבתולי כאנטי דלקתיים, משככי כאבים ומורידים את החום."
זה עוזר לתמיכה בדעה כי השמן יוצא הדופן הזה יכול לשמש כהקלה בחום, דלקות וכאב. כמובן שזה קשור לחדשות הטובות בנוגע לעכברים. שימוש בבני אדם למחקר דומה יניב תוצאות ומסקנות יותר קונקרטיות.
בחזית כנגד הפטריות, חוקים למדו על ההשפעה של שמן קוקוס על הקנדידה (הפטרייה הנפוצה שגורמת לפטרת וזיהומים), בהשוואה לפלוקונאזול שהיא תרופה אנטי פטרייתית. חמישים ושניים מבודדים שונים של קנדידה נלקחו מדגימות קליניות. המבודד הנפוץ ביותר מתוך הדגימה היה קנדידה אלביקנס. זה חשוב לציין את זה מפני שהקנדידה אלביקנס הוא הגורם הנפוץ ביותר של זיהומי פטריות כמו דלקת ופריחה.
כל המבודדים נבדקו כדי לראות כמה הם רגישים לשמן הטרופי הזה ולתרופה האנטי פטרייתית. התברר כי זן הקנדידה אלביקנס הוא הכי רגיש לשמן קוקוס כאשר הוא נחשף אליו בשיעור מדולל של 1:4.
פלוקונאזול מצד שני דרש דילול של 1:2 לפני שהראה תוצאות חיוביות.
תרגום: יש צורך בהרבה יותר טיפול תרופתי כדי להילחם בפטרייה. התרופה פשוט לא הייתה יעילה כפי שהיה השמן הטבעי. הוכחה נוספת לניצחון הטבע.
כשזה נוגע למאפיינים כנגד חיידקים, מחקר אחד מצא כי שמן קוקוס בתולי עזר לטפל בזיהומים בעור.
ביצוע של מחקר כפול ומבוקר, מחקרים הקליטו את זמן התגובה של 26 מטופלים אשר סבלו מדלקת עור אטופית – מצב בעור הרגיש מאוד לחיידקים (סטפילוקוק זהוב) עם תסמינים של עור יבש וכואב.
חצי מהקבוצה של החוקרים השתמש בשמן טבעי פעמיים ביום במשך ארבעה שבועות בשני אתרים לא מזוהמים והחצי השני נדרש להשתמש בשמן קוקוס בתולי תוך מעקב אחר שגרה דומה.
בשלב הראשוני של המחקר, 76% מהמשתתפים (20 מתוך 26) מצאו כי יש להם סטפילוקוק זהוב כאשר נבדקו. עם זאת, כאשר המחקר הושלם, נמצא כי רק פחות מ 6% מהאנשים אשר השתמשו בשמן קוקוס בתולי היו עדיין חיידקים בניגוד ל 50% שנמצא בקבוצה השנייה.
המסקנה העולה ממחקרים אלו היא שהחוקים הסכימו כי השימוש בשמן קוקוס הראה פוטנציאל רב בטיפול במצבים של וירוסים, פטריות וחיידקים. למרות שאנחנו מסכימים כי היינו יותר משמחים אם המחקר הזה הורחב למדגם אפילו רחב יותר של משתתפים וכמו כן מגוון רחב יותר של זנים של חיידקים על מנת להמשיך ולקבוע את התוצאות הללו.

 

היתרונות במערכת הלב וכלי הדם וירידה במשקל

המצדדים בשמן המזין הזה מכוונים למאפיינים המגנים על מערכת הלב וכלי הדם ושריפת השומן בנוסף ליתרונות האנטי בקטריאליים שלו. בהתבסס על התוצאות של מחקר אוכלוסייה אשר היו מעורבים בו מעל ל 2,500 תושבים מקומיים מטוקלאו ופוקהפוקה, הצריכה היומית של שמן הקוקס נמצא כחסרת השפעה על רמות הכולסטרול.
המחקר התמקד במיוחד על אנשים שעשו דיאטות המורכבות מכמות גבוהה של שמן קוקוס. אצל אף אחד מהמשתתפים לא התגלה שהוא סובל מכל מצב בריאותי לא רגיל או בעיות במערכת הלב ובכלי הדם כתוצאה מהמינון הגבוה של דיאטת הקוקוס שלהם. רמות הכולסטרול שנמצאו אצל כל המשתתפים היו בשוליים הבריאותיים למרות הרמה הגבוהה של השומן הרווי (בצורה של שמן הקוקוס) הכלול בדיאטה שלהם. מחלות לב, סרטן המעי הגד והפרעות מעיים אחרות היו נדירות גם כן. התוצאות של הבדיקות הראו כי תוכן גבוה של שומן רווי מהקוקוס לא השפיע באף דרך על בריאות האנשים שצרכו אותם – עובדה שאושר על ידי החוקר הראשי, ד"ר יאן פריאור.
המסקנה לא הפתיעה כלל מפני שזה משהו שהרבה אנשים כבר ידעו. השמן הטעים הזה הוא לא רק בטוח לשימוש, הוא גם מציע יתרונות בריאותיים אחרים כמו מערכת עיכול משופרת. לא ניתן להשתמש בהשקפה זו כהוכחה חותכת ללא בדיקה תקפה המתייחסת לכל הדיאטה של המשתתפים. זה כמעט אירוני כשזה נוגע לנושא הירידה במשקל שזה MCT בתוך השמן שהופכת אותה לכל כך יעילה.
הודות לנוכחות של ה MCT, שמן הקוקוס עובר תהליך של חילוף חומרים בשיעור הרבה יותר מהר מאשר שומני הגוף הרגילים. ה MCT הם תרמוגנים. הם מאיצים את שיעור חילוף החומרים של הגוף שלכם ובכך מאפשר לכם לשרוף יותר קלוריות.
דוגמא למקרה הנ"ל אשר התומכת בממצאים הללו היא קבוצה של חקלאים בשנת 1940 אשר גילו שכאשר הם ניסו לגרום למשק החי שלהם להשמין באמצעות שמן הקוקוס, זה רק גרם להם להיות יותר רזים ויותר פעילים. למרות שהדוגמא הזאת לא יכולה להיות מאושרת על ידי אף מקור אמין, גילינו מחקר על אנשים שנראה שיכול לגבות אותה. במחקר על אנשים ביוקטן, מקסיקו שבה הקוקוס הוא מצרך מזון, חוקרים מצאו כי שיעור חילוף החומרים שלהם היה ב 25% גבוה יותר מאשר האנשים בארצות הברית.
למרבה הצער, הדוגמא של המקרה עם החקלאים והמשק החיים לא יכולה להיות מבוססת על פי המחקר הזה. שתי הדוגמאות הוצגו על ידי המחבר אשר לא הציע אף התייחסות שתגבה את טענותיו.
למרות שהייתה לנו סיבה מספקת להגיע למסקנה בנוגע לקשר בין ה MCT וירידה במשקל (בהתבסס על הסימנים הברורים), אנחנו בוחרים להתעלם ממנה מכיוון שהנתונים עדיין הוכחו מבחינה קלינית.
לאחר מכן גילינו מחקר בברזיל שבו חוקרים בחנו את ההשפעות של שמן הקוקוס על 40 נשים בגילאים 20-40 וכולן אובחנו כבעלות השמנה קלינית של הבטן (היקף מותניים מעל ל 88 ס"מ). 20 מאותן נשים קיבלו מנה יומית של שמן קוקוס או שמן סויה בכל יום במשך שלושה חודשים. הנשים גם נדרשו לפעול לפי דיאטה מאוזנת בעלת שיעור נמוך של קלוריות ולבצע הליכות של 50 דקות במהלך אותה התקופה.
בסוף המחקר התוצאות הראו ירידה סטטיסטית גדולה יותר במשקל אצל נשים אשר צרכו שמן קוקוס, בניגוד לנשים שניתן להן שמן סויה. המשתתפות בקבוצת שמן הקוקוס היו גם בעלות רמה גבוהה יותר של כולסטרול HDL ושיעור נמוך יותר של LDL/HDL בהשוואה לקבוצת שמן הסויה.
שתי הקבוצות נהנו מירידה במדד מסת הגוף שלהם (BMI). לכן, עבור אנשים אשר משתמשים בשמן הקוקוס עבור דיאטה וירידה במשקל  , ירידה בס"מ סביב המותניים, הגברה של רמות הכולסטרול הטוב ושיפור לטובה בירידה בשיעור הכולסטרול הרע.

 

הדרך הנכונה לשימוש בשמן קוקוס

לכל הפחות, זה ברור שקוקוס לא רע עבורכם ויש הבדל משמעותי בין שומן רווי בקוקוסים לבין שומן רווי בבעלי חיים.
קיימת הוכחה משמעותית אשר תומכת בהסכמה הכללית שהקוקוסים מציעים השפעות יעילות נגד חיידקים, פטריות ודלקות. גם הוכח שיש לו השפעות מועילות על הירידה במשקל אצל אנשים ובריאות הלב. ואם זה לא היה מספיק, יש את הטעם המענג של פרי הקוקוס. רוב המבשלים נהנים להשתמש בשמן הקוקוס בבישול בשל נקודת העישון הגבוהה שלו – 350 מעלות עבור שמן לא מזוקק ואפילו יותר עבור שמן מזוקק. זו דרך קולינרית לומר שאתם יכולים לטגן ולאפות עם השמן הזה ולא לדאוג מכך שיהפוך לשומן טראנס מול העיניים שלכם. החשוב מכל, עם תקופת חיים של חצי שנה על המדף ועמידות גבוהה לטמפרטורה גבוהה, השמן הזה הוא הבחירה הנכונה.
אז למה שלא תנסו את השמן הטעים, טבעי והטרופי הזה היום. רק תקפידו שאתם בוחרים שמן קוקוס אורגני ובתולי שאינו מזוקק ואינו מחומצן, עשוי ללא תהליך חימום או כימיקלים והוא לא עבר הנדסה גנטית. ולאחר שבוע שניסיתם אותו, אתם תהיו כל כך נרגשים מהתוצאות שאתם כנראה תהפכו אותו למרכיב קבוע מחייכם!

 

המאמר למה שמן קוקוס יכול להאיץ את חילוף החומרים שלכם פורסם ראשון בי.ג.נ טבעי