בחלקו הראשון של המאמר דיברנו על מהי דחיינות ומדוע אנשים בכלל וסטודנטים בפרט נוטים לדחות את המשימות החשובות שהם יודעים שעליהם לעשות ובכל זאת אינם עושים (לפחות לא בזמן שהם אמורים לעשותם).
הנה מספר עצות מועילות שתעזורנה לכם להפסיק לדחות ולהתחיל לעשות:
הכירו במצבכם האמיתי
זה הזמן להסתכל במראה להודות שאתם דחיינים (ואנחנו בכל זאת אוהבים אתכם), ולהכיר בכך שהמצב הנוכחי הוא לא הטוב ביותר שאתם יכולים לצפות לו.
עברו כל יום ביומו
כמו אלכוהוליסטים בגמילה, אסור לכם לשתות אפילו “רק כוסית אחת”.
ממחר בבוקר, כשמגיע רגע האמת ואתם נדרשים לבחור האם אתם לומדים או דוחים,
סרבו להיכנע לפיתויים שבדרך והימנעו מתירוצים שמטרתם להסביר לעצמכם ולסביבתכם למה זה בסדר לדחות.
בשביל להתמיד בזה תצטרכו מספר ניסיונות ולכן אל תתייאשו ואמרו לעצמכם שעליכם לעבור רק את היום הזה,
ואם לא הצלחתם לא נורא, מחר יום חדש ואתם תנסו שוב ושוב עד שתצליחו.
הפכו את המשימה רלוונטית עבורכם
משימה מעיקה ומשעממת היא משימה שאיננה רלוונטית מבחינתכם ולכן מתבקש לדחות את ביצועה.
באופן טבעי, גם אם התחלתם לבצע משימה כזו, יהיה לכם קשה מאוד להמשיך להתרכז ולהתמיד בעשייתה לאורך זמן.
אחת הדרכים להפוך את המשימה רלוונטית יותר עבורכם היא לראות כיצד ביצוע המשימה בהווה עשוי לתגמל אתכם בעתיד.
נניח שממש לא מתחשק לכם לסדר עכשיו את השולחן שלכם. אבל אם תדעו לומר לעצמכם ששולחן מסודר יאפשר לכם להתרכז בלמידה ולהפיק ממנה יותר,
ואם תלמדו טוב יותר תקבלו גם ציון גבוה יותר, וזה יעזור לכם להשיג את התואר שאתם שואפים לקבל.
החיבור של המשימה למטרות הגדולות יותר שלכם, יעזור לכם לראות כיצד מה שאתם עושים היום ישפיע על חייכם בעתיד.
חזקו את המוטיבציה הפנימית שלכם באמצעות הגדרת מטרות משמעותיות ארוכות טווח
אם עדיין לא עשיתם זאת, זה הזמן לעצור לחשוב לאן אתם בעצם הולכים? מה אתם רוצים להשיג? מהן המטרות שלכם בחיים?
כיצד משתלבים הלימודים במטרות שלכם ויעזרו לכם להשיגן?
כשאתם זוכרים כל הזמן את המטרות הגדולות שלכם בחיים וברור לכם כיצד הלימודים שאתם משקיעים בהם משאבים ומאמצים רבים משתלבים בתמונת חייכם הגדולה יותר,
זה יוצר הנעה פנימית לעשייה ומחליש את הדחף לדחות כל הזמן את מה שעליכם לעשות.
אם תצליחו להתחבר למטרה הגדולה שלכם ולראות כיצד המשימות שאתם עושים לאורך הדרך עוזרות לכם להגשים את המטרה הזאת שלכם,
ולכן יש להם משמעות והן לא חסרות תועלת – כך תגבר המוטיבציה שלכם לעשותן.
הקפידו לחדש ולרענן את מאגרי האנרגיה שלכם
עייפות מזינה את הדחיינות במעגל אינסופי היות וכשאתם עייפים אתם מתקשים עוד יותר לגרום לעצמכם לבצע משימות שאינכם רוצים לבצע, וכך דוחים יותר.
כשאתם דוחים אתם חווים מאבק בין שני דחפים – זה שיודע שעליכם לבצע את המשימה וזה שרוצה להימנע ממנה.
וזה לכשעצמו מרוקן את מאגרי האנרגיה וכוח הרצון שלכם.
עליכם להכיר בכך שמאגרי האנרגיה שלכם מוגבלים בסופו של דבר ויש “למלא מצברים” ולרענן מאגרים אלה כל הזמן:
• הקפידו על שעות שינה מספקות.
• פנו לעצמכם זמן לפעילות גופנית במהלך השבוע.
• הקפידו על תזונה בריאה – ודאגו להגיע אל שולחן הלימודים שבעים ונינוחים (כשאתם “מתים מרעב” לימודים זה הדבר האחרון שיעניין אתכם…).
• בדקו עם עצמכם – אולי אתם דורשים מעצמכם יותר מידי ליום אחד ועליכם להפחית מעומס המשימות שיש לבצע.
• שקלו להפחית את כמות המשימות והמחויבויות שלכם וחשבו האם יש מי שיכולים לעזור לכם לבצעם.
תגמלו את עצמכם בנדיבות
חשבו על תמריצים חיוביים שיעזרו לכם לתגמל את עצמכם ולהכיר במאמצים שהשקעתם.
דוגמאות לתמריצים חיוביים:
• מילה טובה שאתם יכולים לומר לעצמכם.
• “פרסים” שאתם יכולים לתת לעצמכם על משימה שהושלמה.
• או שתתכננו משהו מהנה וכיפי לעשות שאתם “הרווחתם ביושר” אחרי שסיימתם לעשות את מה שהתחייבתם.
חשבו כיצד להפוך את המשימה לכיפית ומהנה יותר
אם תשלבו במשימה שאתם חווים כלא נעימה גם חלקים של כיף והנאה זה עשוי לעזור לדרבן אתכם לעשותה ולסיימה.
פזרו בסביבתכם תזכורות חיצוניות של מה שנותן לכם השראה וכוח ומעודד אתכם
לדוגמה: ציטוט מעורר השראה, מסר מעצים שמדבר אל ליבכם, או תמונות של בני משפחה אהובים.
התחילו בצעדים קטנים
אנשים רבים דוחים משימות מפני שהם מתקשים להתחיל בהן. והם מתקשים להתחיל משום שהם עומדים מול משימה ענקית ומורכבת
וזה מאיים מאוד, עד כדי הפעלת דחף ההימנעות, כלומר, מתעורר הרצון לדחות.
בוודאי קרה גם לכם שדחיתם התחלה של משימה שוב ושוב רק בכדי לגלות אחרי שהתחלתם אותה ש”היא ממש לא נוראית כפי שחשבתם”.
אחת הדרכים להחליש את הדחף לדחות היא להתגבר על המכשול הראשוני של להתחיל בביצוע המשימה באמצעות פירוק המשימה הגדולה לצעדים קטנים מאוד.
כשיש לכם מטרה קצרה וקלה במיוחד זה מקל על הורדת המתח הכרוך ב”קפיצה” אל תוך המשימה.
אם למשל, אתם מתקשים להתחיל לכתוב, המטרה שלכם היא לשבת ולהקליד מספר מילים עד פסקה אחת ולא יותר.
כעת, בדקו האם אתם מוכנים להתחייב מידית לפרק זמן ארוך יותר? לאחר שתתגברו על מכשול המתח הראשוני, ותגלו ש”זה זורם לכם”,
סביר להניח שתבחרו להמשיך בביצוע המשימה אולי אפילו עד סיומה.
נסחו את המשימות שלכם במונחים ספציפיים
“להצליח בלימודים” היא מטרה כללית ומעורפלת מכדי ליישמה.
לעומת זאת, כשיש לכם משימות מוגדרות במונחים ספציפיים בצמוד ללוח זמנים ריאלי, זה מעלה את הסיכוי שתממשו אותן בפועל.
לדוגמה
“לקרוא 5 דפים עד ה-20 לחודש”.
“לכתוב כותרת לעבודה עד סוף השבוע”.
פצלו את ה”דד ליין” האחד למספר מועדי הגשה
בדרך כלל אתם נדרשים לעמוד בתאריך יעד אחד שנקבע על ידי המרצה.
כשהתאריך הזה מגיע אתם צריכים למסור את העבודה או את המשימה שעבדתם עליה.
הבעיה היא שדחיינים נוטים לדחות הכול לרגע האחרון, ותאריך שפעם נראה מאוד רחוק, הולך ומתקרב במהירות כמו מטאור בדרכו אל כדור הארץ,
ואז מתגלה “פתאום” שכבר לא נשאר מספיק זמן לביצוע המשימה.
מחקרים הוכיחו שאדם שמציב לעצמו מטרות משנה עובד פי שניים יותר ממי שלא עשה כן.
לכן, הטכניקה כאן היא לחלק את תאריך היעד למספר תאריכי ביניים שבהם אתם נדרשים לעשות הגשה לעצמכם (זהו דד ליין פנימי),
וכך אתם מוודאים שהעבודה אכן מתבצעת.
דחיינים זקוקים למועד סיום ברור וקרוב עם משימות קצרות וספציפיות בכדי לעורר את המוטיבציה שלהם להשלימן.
לסיכום, אתם מוזמנים להשתמש בטיפים הרבים שהוצגו כאן בכדי להפסיק לדחות ולהתחיל לעשות,
ולחיות את החיים הטובים שאתם ראויים לחיותם.
אם עדיין לא קראתם הנה חלקו הראשון של המאמר
איך להפסיק לדחות ולהתחיל לעשות [חלק א]
*** מקור להמשך קריאה והעשרה בנושא דחיינות והתמודדות עימה
הספר ‘דחיינות’, פירז סטיל, הוצ’ מטר .