הסחות דעת משתלטות על חיינו
בוודאי יעניין אתכם לדעת שהישראלים בודקים את הסמארטפון שלהם כ-150 פעם ביום, מרעננים את הפיד של הפייסבוק כמה פעמים בשעה, ומסתכלים בתיבת המייל מידי כמה דקות.
כשיש כל כך הרבה פיתויים מסביב קשה מאוד להתמקד ולהתרכז במה שאתם צריכים ללמוד.
לכן חשוב שתהפכו את סביבת הלמידה שלכם למקום מפלט מהסחות דעת, המונעות מכם להיות במיטבכם. במאמר זה נראה איך אפשר ליצור מקום בו תהיו נינוחים ומרוכזים מספיק בשביל להפיק מעצמכם ומהלימודים שלכם הרבה יותר.
רחוק מהעין רחוק מהלב
מרחב לימודים ועבודה נטול הסחות דעת מבוסס על העיקרון המרכזי של ‘נטרול אותות חיצוניים’.
המוח שלנו פועל על פי סימנים סביבתיים – גירויים של ראייה, ריח, צליל או מגע מעוררים אצלנו דחפים לפעול וכך דעתנו מוסחת.
בודאי קרה גם לכם שהרחתם ריח של אוכל שאתם אוהבים והתעורר בכם החשק לאכול למרות שבכלל לא הרגשתם לפני כן שאתם רעבים.
אנחנו מוקפים בגירויים הן פנימיים והן חיצוניים ו”מתוכנתים” להגיב עליהם בין אם אנחנו מודעים לכך או שאיננו מודעים.
לכן, גם אם אתם קוראים את חומר הלימוד ולא תכננתם לבדוק עכשיו את תיבת המייל שלכם, ברגע שתשמעו את צליל ההתראה של מייל נכנס או תראו הודעה שקופצת המודיעה על מייל חדש, יהיה לכם קשה מאוד להתאפק ולהתעלם ממנו.
כך גם נמצא לדוגמה, שהפעולה של הצבת סוכריות שוקולד על שולחן במשרד בצנצנת שקופה ולא אטומה (מה שהופך אותן לנראות יותר אך לא לזמינות יותר) מגבירה את אכילת החטיפים במשרד ב-46% .
אז מה עושים בכדי ליצור לעצמכם סביבת למידה שבה אתם יכולים להתרכז עם מינימום הסחות דעת והפרעות?
הצעד הראשון שלכם הוא זיהוי הסחות הדעת המרכזיות בחייכם
כמו בכל תהליך של שינוי, חשוב להיות מודעים למה שלא עובד בחייכם ואתם רוצים לשנותו.
ישנם אנשים שהטלוויזיה היא נקודת החולשה אצלם ואצל אחרים הווטסאפ, הפייסבוק, או האימייל. יש גם כאלו המשקיעים יותר מידי זמן בשיחות בטלות בטלפון, דווקא בזמן שהם אמורים ללמוד או לעבוד בו.
שימוש בתוכנות כמו תוכנת RescueTime המותקנות במחשב ועוקבות ברקע אחרי מה שאתם עושים, עוזר לכם לגלות על מה באמת אתם מבזבזים את הזמן שלכם במשך היום.
הצעד השני שלכם הוא לבחור את הטקטיקה המתאימה בכדי למנוע הסחות דעת בזמן שהגדרתם לעצמכם שאתם אמורים ללמוד או לעבוד בו
[1] הטקטיקה: השתמשו בטכנולוגיה שעומדת לרשותכם
אינטרנט – האינטרנט והטלוויזיה נמצאו כשתי הדרכים המרכזיות המעכבות אנשים מלבצע את הדברים שהם צריכים לעשות. רובנו משקיעים באינטרנט ובטלוויזיה כרבע משעות הערות שלנו! וזמן השימוש במסכים רק הולך ועולה כל הזמן. השתמשו בתוכנות המאפשרות לכם לנטרל באופן רצוני את הגישה שלכם לאינטרנט לתקופות זמן קצובות שאתם מגדירים מראש.
אימייל – מחקרים הראו שבדיקת תיבת המייל מספר רב של פעמים ביום מכניסה מתח רב לחיים. מומלץ להימנע מלבדוק אוטומטית כל מייל שנכנס וטוב יותר יהיה שתגדירו זמנים קבועים לבדיקת המייל שלכם, עד 3 פעמים ביום לכל היותר. לשם כך, בטלו את כל ההתראות הקוליות והוויזואליות על קבלת מייל נכנס – גם בטלפון וגם במחשב שאתם עובדים עליו.
[2] הטקטיקה: צרו אזורי לימוד ועבודה ייעודיים נפרדים
כשאין הפרדה בין ‘לימודים’ ל’משחק’ המוח שלכם מקבל מסרים סותרים בכל פעם שאתם יושבים לשולחן העבודה שלכם.
מסר אחד אומר לכם “אני רוצה לראות מה קורה בפייסבוק” ובמקביל ישנו גם המסר שאומר ‘חייבים לכתוב את העבודה”.
כבר ברור לכם מהו המסר שצפוי להכריע בקונפליקט הזה נכון?
מכאן נובע הרעיון של הפרדה שיכולה להיות פיזית ו/או טכנולוגית בין זמני הלימוד ל”זמני המשחק” שלכם.
מבחינה פיזית – אתם יכולים להחליט שבאזור שהוגדר ללמידה אתם רק לומדים ולא עושים שום דבר אחר. אין בו אוכל, אין טלפון ואין טלוויזיה. וברגע שמסתיים הזמן שהוקצב ללמידה אתם עוברים פיזית לאזור אחר שמוקדש ל”פנאי ובידור”.
מבחינה טכנולוגית – אתם יכולים ליצור לעצמכם במחשב שני פרופילים (חשבונות משתמש) האחד ישמש ללימודים בלבד והשני לכל הדברים האחרים.
גם תוכנת Windows 10 מאפשרת ליצור מספר שולחנות עבודה וירטואליים. ואתם יכולים לעבור מ”שולחן הלימודים” ל”שולחן המשחקים” שבו אתם יכולים לפתוח תוכנות משחק וחלונות לקריאת חדשות וגלישה בפייסבוק, אבל תעשו זאת רק בזמן ההפסקה שהגדרתם לעצמכם.
[3] הטקטיקה: סדרו וארגנו היטב את סביבת הלימוד שלכם
שולחן עבודה עמוס ומבולגן הוא ‘שדה מוקשים’ של הסחות דעת. כשבמקום ללמוד אתם מקדישים את תשומת לבכם לחיפוש חומר הלימוד שאתם צריכים עכשיו, ואתם נדרשים ל”חפור” בתוך ערימות הדפים הזרוקות על השולחן שלכם, כדי להגיע אליו.
לעומת זאת, שולחן עבודה מסודר וסביבת עבודה מאורגנת שבה יש לכל דבר מקום מוסכם, והוא מונח במקומו נגיש וזמין לעבודה, מקלים עליכם להימנע מהסחות דעת חיצוניות ומאפשרים לכם להתרכז אך ורק במשימה הלימודית שלפניכם.
[4] הטקטיקה: הרחיקו מכם רחוק ככל האפשר את כל הפיתויים
טלוויזיה – הגדירו ותכננו מראש את זמני הצפייה בתוכניות האהובות עליכם ואז הניחו את שלט הטלוויזיה הרחק מהמקום בו אתם לומדים.
סמארטפון – כבו את כל ההתראות הקוליות בטלפון, והניחו אותו רחוק מכם כך שיידרש מכם מאמץ בכדי לענות לשיחה והוא לא יהיה בהישג יד בזמינות מידית.
אוכל ושתייה – אפשר כמובן לשים כוס מים או כוס קפה לידכם אבל זהו. תכננו את זמני הלימודים ואת זמני ההפסקות בהן תוכלו גם לאכול בנחת. כך תמנעו גם מהסחות דעת נוספות הכרוכות בצורך לנקות את שולחן העבודה כשמשהו נופל או נשפך עליו…
השתמשו באוזניות טובות – שתעזורנה לכם לנטרל רעשים חיצוניים שמושכים את תשומת לבכם ומסיחים את דעתכם.
[5] הטקטיקה: עבודה על משימה אחת בכל פעם
למידה יעילה מתבצעת כשאתם מתמקדים ומתרכזים במשימה לימודית אחת, מסיימים אותה ועוברים אל המשימה הבאה.
מדוע? משום שבכל פעם שזרימת הלימוד שלכם מופרעת (על-ידכם או על-ידי מישהו אחר) אתם נדרשים לעצור את מה שאתם עושים ולקבל מחדש את ההחלטה להתחיל ללמוד שוב. ‘להתחיל’ זה הצעד הקשה ביותר, ולכן לעיתים קרובות הבחירה תהיה לא להמשיך במה שעשיתם ואתם תעדיפו “לברוח” למשהו אחר.
וגם אם תבחרו לחזור אל המשימה שהפסקתם, תבזבזו עוד זמן ואנרגיות בעודכם מנסים להיזכר מה בדיוק קראתם, או מה תכננתם לכתוב לפני שדעתכם הוסחה.
לסיכום, אם תאמצו אחת או יותר מהדרכים המוצגות כאן מובטחת לכם סביבת למידה ועבודה ללא הסחות דעת שתאפשר לכם להתרכז היטב ולהפיק תוצאות טובות יותר כשאתם לומדים או עובדים.